Norges Miljøvernforbund har kjørt Toyota Prius i snart ett år, og her kommer noen vurderinger på hvordan denne hybridbilen fungerer.


Toyota Prius har en elektromotor og en bensinmotor som brukes i samspill eller hver for seg. Bilen kan også kjøres bare på elektrisk opp til 50 km/t når batteriet er nok ladet.

Motorrommet i Priusen, bensinmotor til venstre, elektromotoren til høyre.

Ved aksellerasjon, brukes både bensinmotoren og elektromotoren samtidig, og det gir bra trøkk.

Vi har registrert at bilen fungerer bra på vinterfløre, da både elektromotor og bensinmotor sitter over drivhjulene. Batteriet ligger under gulvet i bagasjerommet.

Priusen har en skjerm som viser hvordan de ulike drivsystemene samarbeider underveis. Under kan du se en oppstilling og forklaring på de ulike indikasjonene.

Kjørebatteriet for el-drift lades opp ved hjelp av en dynamo som drives av bensinmotoren, eller ved regenerering av bremsekraft.

Batteriene lades også ved hjelp av en dynamo, ved bremsing, eller når du slipper gassen eller bruker (B)-posisjonen på gearet.  Pr. i dag kan Priusen kjøre rent elektrisk ca. 3 km på fullt batteri.  Toyota planlegger en ny versjon av Prius med større rekkevidde, og muligheter for å lade batteriet med strøm fra nettet.

Ved aksellerasjon eller kjøring i oppoverbakke, vil elektromotoren hjelpe til, slik at drivstoff-forbruket blir holdt så lavt som mulig.

Ved kjøring på flatmark/cruising, vil du kunne kjøre i 70-80 km/t på elektromotoren, du slipper gassen, og så vil bensinmotoren slå seg av.

Ved kjøring i jevn hastighet, vil strømmen fra dynamoen gå til elektromotoren for hjelpekraft, og evt. overskudd vil gå tilbake til batteriet.

Kjørestilen kan også innvirke på drivstoff-forbruket
Vi har kjørt Priusen over fjellet mellom Bergen og Oslo med to voksne , ett barn  og bagasje.  Bilen brukte gjennomsnittlig 0,56 l pr. mil.  På det beste, lå vi på 0,47 l pr. mil.  I nedoverbakker og ved nedbremsing før sving, brukte vi B-innstillingen, som bremser ved hjelp av el.-motoren, og gir ektra strøm til batteriet.  Etter mange utforbakker, hadde vi spart masse bensin, og batteriene var full-ladet.   Vi testet å kjøre bare på elektrisk (EV-knappen), og da greide bilen ca. 3 km før batteriet var utladet. Da startet bensinmotoren automatisk.

Vi fant ut at det var om å gjøre å komme raskt opp i rett hastighet, og da ville alltid elektromotoren hjelpe til.  Å luske opp i rett fart bare ved hjelp av bensinmotoren, gav ikke noe positivt utslag på drivstoff-forbruket.  Jevn bruk av gassen, og ved å slippe gassen der bilen kunne trille, reduserte drivstoff-forbruket. Vi la også merke til at bilen automatisk slår inn bensinmotoren på 50 km/t vel kjøring på elektrisk, men det gikk an å kjøre videre elektrisk over 50 km/t dersom vi slapp gassen rett etter at bensinmotoren startet.

Egentlig ordner bilen den mest optimale kombinasjonen av el-bensin eller bare el-drift, og du kan egentlig konsentrere deg om veien, det er gøy å kjøre Prius.

Videre utvikling av Priusen?
Det er tre ting som er interessante for neste generasjon Prius. 

1:Bedre rekkevidde på EL-kjøring, dvs. bedre kapasitet og lademuligheter på batteri.

2: Høyere hastighet for EL-kjøring, f.eks 80 km/t.

3: Fleksi-fuel muligheter på forbrenningsmotoren,  etanol eller biodiesel.

Dette vil gjøre Prius til en enda bedre miljøbil, spesielt med tanke på kjøring i byen, da vil du ha en 0-utslippsbil til daglig bruk, i tillegg til lang rekkevidde for landeveien.

 Norges Miljøvernforbund er positive til at hybridteknologien får fotfeste innenfor bilindustrien, og vi gleder oss til å se utviklingen videre, sier Kurt Oddekalv, leder i Miljøvernforbundet.


Norges Miljøvernforbund

Besøksadresse:
Ludeboden,
Skuteviksboder 24,
5035 Sandviken
Postadresse:
Postboks.593, 5806 Bergen

Kontaktinformasjon

Tel: 55 30 67 00
Faks: 55 30 67 01
Epost: nmf@nmf.no
Org.nr: 871 351 082
Kontonr: 3633 41 17116
fb_liten twitter_liten

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på nyheter fra NMF.
Registrer deg med din e-postadresse:
Epost :
Liste :