Publisert: 21.04.2010
Serieproduksjonen av hybridbussene starter i april 2010, og Volvo har inngått avtale med Nettbuss om levering av 12 hybridbusser i Norge i juli 2010. De nye bussene skal hovedsaklig kjøre i Trondheim og Arendal, som begunstiges med henholdsvis 10 og 2 busser. I august skal Oslo ta i bruk to hybridbusser av typen Volvo 7700. Bergen får 25 hybridbusser – hvis forslaget fra fylkesrådmannen i Hordaland blir vedtatt.
(foto: Nettbuss)
Europeiske bussprodusenter flest har hatt manglende fokus på hybridbusser; dette har gjort Norge til miljøsinker i denne sammenheng. De nye bussene som leveres til Norge har et egenutviklet Volvo-system. Volvos hybridbuss har både en liten dieselmotor og en elektrisk motor. Den elektriske motoren drives av strøm fra et batterisystem som lades ved hjelp av dieselmotoren og med bussens bremseenergi. Systemet som sådan kalles parallellhybrid, hvilket innebærer at bussen kan drives av enten den elektriske motoren eller dieselmotoren, hver for seg eller samlet.
 
Det ville ha vært enda bedre om batteriene også kunne lades opp fra nettet, men slike plugginnbusser finnes ikke på markedet i dag (så vidt vi vet) – heller ikke kombinerte batteri- og gassbusser eller batteri- og hydrogenbusser, selv om det har vært drevet forsøk med slike. Under Vancouver-OL testet man således en kombinert hybrid-/propanbuss. DUO-busser, dvs. kombinerte trolleybusser og dieselbusser, er derimot velprøvet teknologi.

Mindre utslipp og mindre støy
Hybridbussene koster mer og er dyrere i drift enn dieselbusser, men reduserer dieselforbruket og utslippene med opptil 30 %. Gledelig nok reduseres både utslipp og støy mest der mange mennesker befinner seg. Når bussen starter, går den på strøm, og dieselmotoren er avslått når bussen står stille. Ingen tomgangsstøy, altså, og støyfri og eksosfri akselerasjon ut fra holdeplassene hvor kanskje mange mennesker står og venter på neste buss. Norsk Forening mot støy markerer støyfri dag onsdag 28. april, og deler ved den anledning ut to priser:
- Hedersprisen Årets støydemper skal tildeles den eller de som har gjort en innsats for støysaken i inneværende år.
- Årets støysnegle er en stimuleringspris til høyere innsats. Den tildeles den eller de som har virket som bremsekloss på støysaken.
 
Hybridbussen er ikke perfekt; Den produserer fortsatt dieseleksos, riktignok 30 % mindre enn en vanlig dieselbuss – og dieselmotoren støyer like mye som andre dieselmotorer. Likevel fortjener den navnet miljøbuss mer enn mye av det som går på et eller annet biodrivstoff. Men rett skal være rett: Forskning tyder på at eksos fra biodiesel ikke er like kreftfremkallende som eksos fra fossil diesel.
 
 

Norges Miljøvernforbund

Besøksadresse:
Ludeboden,
Skuteviksboder 24,
5035 Sandviken
Postadresse:
Postboks.593, 5806 Bergen

Kontaktinformasjon

Tel: 55 30 67 00
Faks: 55 30 67 01
Epost: nmf@nmf.no
Org.nr: 871 351 082
Kontonr: 3633 41 17116
fb_liten twitter_liten

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på nyheter fra NMF.
Registrer deg med din e-postadresse:
Epost :
Liste :