Langskip kolliderer med kvikksølvubåten

https://northernlightsccs.com/assets/documents/Northern-Lights-Project-Concept-report.pdf

Regjeringen Solbergs flaggskip på karbonlagring kommer i konflikt med vraket av den tyske kvikksølvubåten U-864 utenfor Fedje i Vestland. Hvordan få til 0-utslipp med 67 tonn kvikksølv der hvor CO2 skal pumpes ned i havbunnen? Prosjektet Langskip har lagt opp til terminaler i Øygarden, og nedføring i reservoarer i havbunnen, vest om Fedje, akkurat der vraket av U-864 ligger.

Norges Miljøvernforbund mener at denne konflikten gir en sterk føring for å heve vraket av U-864 og rydde opp og fjerne alt kvikksølvet på vrakområdet. En tildekking av ubåtskrogene og den forurensde sjøbunnen vil være svært risikabelt, da dette området er tiltenkt en massiv lagring av CO2 i forbindelse med CCS-prosjektet “Langskip”.

NMF er også sterkt kritisk til denne samlokaliseringen av klimaindustriell virksomhet, undervannsoperasjoner, legging av rørledninger etc, og en enorm giftbombe bestående av 67 tonn med kvikksølv.

Langskip mangler risikoanalyse på utlekking av CO2 fra reservoarene

Northern Lights/Equinor har ikke utarbeidet en fullstendig risikoanalyse på utlekking fra reservoarene i området der ubåten ligger, og det er ikke garantert at CO2-lageret ikke sprekker opp på grunn av trykket, eller at det vil foregå utlekking av CO2 fra reservoaret.

Det er ikke tvil om at ubåten må heves, det er ingen vits i å rote utenfor Fedje med langskipet, som vi godt kan kalle Wasa II, det vil uansett synke ved sjøsetting.

Vi ser på prosjektet som for topptungt, overdådig og pyntet med tomme lovnader. Prosjektet CCS “Langskip” mangler nødvendig faglig ballast og realisme, sier leder i Norges Miljøvernforbund, Kurt Oddekalv.


“Det blir ikke noe “Langskip” før U-864 er hevet og alt er ryddet”

Relaterte artikler

nb_NONorwegian